sobota, 6 sierpnia 2016

9.Rörstrand.-Greta 1911-26/32-35

Rörstrand .Moja ukochana marka ,często odwiedzam ich sklep . Nie omieszkałam  przecież dać w prezencie ślubnym zestawu śniadaniowego tej firmy .Urzekła mnie prostota z jaka Rörstrand wyprodukował serie zestawów śniadaniowych idealnych dla młodej pary . 
Ale ja nie o tym . Wczoraj w drodze nad morze jak pisałam wyżej zajrzałam do jednego z second-handow i tam wpadła mi w ręce "Greta " kupiłam za 30 sek   2 stare talerzyki deserowe  a to znaczy ,ze będę kompletować cały zestaw .
Dlaczego Greta ?

Greta Amalia Fahlcrantz Lindberg, artystka i rzeźbiarka, urodzona w Sztokholmie, 03 maj 1889, córka  Herman Grif i Ada Fallstedt . Studiowała malarstwo na Carl Wilhelmssons Målarskola  w 1910 roku .W 1912 poślubiła prawnika Hugo Fahlcrantz (1888-1961). W 1919 roku rozpoczęła pracę w St. Erik Lervarufabriker, ale kiedy małżeństwo z Hugo nie powiodlo sie  powróciła  do studiów ,  na André Lhote Målarskolan.
 Dwa lata później, w 1921 roku wyszła za mąż za Helge Lindberg (1898/73).
Greta zostaje w Uppsali, gdzie rodzi w okresie 1922-31  troje dzieci . Pracowała jako nauczyciel w Uppsala latach 1927-28.  Po przeprowadzce do Göteborga została zatrudniona w fabryce Rörstranda jednak nie zabawiła tam  specjalnie długo. W 1937 roku, zaczyna uczyć  w Allkonst Ateljé w Göteborg. Po śmierci męża wróciła do Uppsali 
by w końcu na stale osiąść w  Sztokholmie, gdzie  w latach 1946-52 pracowała jako nauczyciel w ABF w Bromma. Greta pracowała głównie jako portrecista i nauczyciel, ale również modelowała  popiersia, płaskorzeźby i inne obiekty rzeźbiarskie,
Pracowała zarówno Rörstrand i St. Erik Lervarufabrik dlatego ta seria nosi nazwę GRETA.
Brała udział w licznych wystawach, w tym w Liljevalch, szwedzko-francuski Gallery, Göteborgs Konsthall oraz w muzeach w całym kraju. Jej sztuka jest reprezentowana na Stockholm City Hall, Karlstad Muzeum Gripsholm etc. Greta Fahlcrantz Lindberg zmarła w Sztokholmie w dniu 13 marca 1978 roku .


Talerzyki deserowe 

Rörstrand -Greta 
1911-26 / 32-35 





2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...